Reparatie van alle merken acculaders voor e-bikes.

28/10/2017 // door Jan Donker

Mogelijk heeft u deze advertentie al op Marktplaats gezien. Helaas wilden ze geen advertentie voor een dienst tussen hun productadvertenties.

laderlader_openscoot-lader

U betaalt nooit teveel.

Vooraf prijsopgave, geen onderzoekskosten.

Prijzen :
- arbeidsloon : 10 euro per apparaat
- retourzenden : 7 euro per zending
- onderdelen : variabel, maar gemiddeld 7 euro per apparaat. De vervangen onderdelen en een omschrijving van de uitgevoerde reparatie worden meegestuurd.

Q&A

Is mijn acculader stuk ?

Als het apparaat goed aangesloten is en alle lampjes toch uit blijven, dan is de lader stuk. Als de lampjes wel aan gaan, maar de accu blijft schijnbaar leeg of wordt maar voor een deel gevuld, dan is waarschijnlijk de accu stuk. Probeer dan eerst een andere lader te lenen. Een klikkend geluid, een brandlucht, lampjes die knipperen of heel zwak branden terwijl dat normaal niet zo is, duiden ook op een kapotte lader.

Kan mijn XYZ acculader ook gerepareerd worden ?

Waarschijnlijk wel. Fabrikanten hebben er geen belang bij dat een apparaat gerepareerd kan worden en daarom werken ze op geen enkele manier mee. Apple is bijvoorbeeld berucht om zijn speciale onderdelen die nergens te koop zijn, maar er is altijd een manier te vinden.
Iemand die zich beperkt tot 1 merk en type, gaat vooral voor laaghangend fruit.
Ik besteed meer tijd aan research.

Kan ik niet beter een nieuwe kopen ?

Repareren kost minder dan vervangen. Anders dan auto’s slijten elektrische apparaten niet of nauwelijks. Ik heb zelf een magnetron uit 1985.
Repareren is beter voor het milieu. Het kost nauwelijks grondstoffen of energie.
Afgedankte elektronica wordt vaak verscheept naar ontwikkelingslanden, waar kinderen in mensonterende omstandigheden moeten proberen de metalen die er in zitten terug te winnen. ( koper, lood, tin, aluminium, goud )

Gisteren deed hij het nog perfect. Waarom ging mijn lader stuk ?

Meestal door de gebruiker zelf. Laten vallen, gebruikt tijdens onweer, gebruikt in een te vochtige omgeving ( als het muf ruikt is het er te vochtig )
Het kan ook door een productiefout komen. ( de meeste apparaten worden in elkaar gezet door mensen die 50 cent per uur verdienen, verwacht geen topkwaliteit )
Dan is er nog het verschijnsel dat fabrikanten bezuinigen op elk onderdeel. Vooral op die onderdelen die er in zitten voor het geval dat, maar die onder normale omstandigheden geen rol spelen.
De leeftijd kan een oorzaak zijn. Netvoedingen doen zwaar werk.

Mijn fietsenmaker zegt dat hij na reparatie over een jaar weer stuk is.

De meeste fietsenmakers kunnen nog geen band plakken. ( ze huren daarvoor een specialist in )  Dit is bangmakerij om u geld uit de zak te kloppen. Goed repareren is meer dan het defecte onderdeel vervangen. Onderzoeken wat er fout ging en zorgen dat het niet nog een keer gebeurt is deel van het werk. U krijgt een jaar garantie op de reparatie.

Mijn buurman heeft er naar gekeken en hij zegt dat hij niet te repareren is.

Ik kom weleens sporen van buurmanreparatiepogingen tegen in een kapot apparaat. Soms hebben ze het apparaat alleen opengeschroefd en weer dicht gemaakt, soms hebben ze een kapotte zekering vervangen door een zwaardere, die vervolgens ook doorgebrand is.
Opsturen kan altijd. Ik vertel niets aan uw buurman.

Ik wil hem zelf repareren. Voor dat geld kan ik zelf wel een onderdeeltje vervangen.

Het kunnen ook meerdere onderdelen zijn. Alleen moet u zelf uitzoeken welke. Ik kan u helaas op afstand niet vertellen wat er stuk is. Let op dat er bij een schakelende voeding spanning kan staan op alle metalen delen, tot een half uur na uitschakelen.

Ik woon in België/Duitsland. Wat kost het voor mij ?

Net zoveel als voor een Nederlander. Ik neem de extra portokosten voor mijn rekening.

Ik koop toch maar een nieuwe. Waar moet ik op letten ?

Het merk hoeft niet hetzelfde te zijn als wat er op uw fiets staat, als de rest maar klopt.
De lader moet in ieder geval geschikt zijn voor het type batterij :
Lood, NiMh/NiCd, Lithium ( LiPo, Li-Ion, etc )
De spanning moet kloppen : 12V, 24V, 36V of nog iets anders.
De stekker moet natuurlijk passen en de goede polariteit hebben.
Goedkope troep herken je o.a. aan afmetingen en gewicht ( niet aan de prijs ! ) . Klein en licht zijn geen plussen. Een snellader laadt de accu snel op en schakelt terug als de accu bijna vol is. Die zijn beter dan laders die er 8 tot 14 uur over doen en nooit stoppen.
Is het apparaat VDE of Kema gekeurd ?
Kan het apparaat open of is het dichtgelijmd ? De schroeven zijn meestal niet duidelijk te zien, maar ze zitten vaak onder rubber voetjes. Het ontbreken van rubber voetjes is een veeg teken.
Een kort snoertje is ook een slecht teken. Als daar op bezuinigd is, geldt dat ook voor de rest.

© tekst en foto’s : JCD

Reacties zijn niet toegestaan.